Jak napisać dobry biznesplan?

0
158

Każdy początkujący biznesmen, który to pragnie aby jego firma w przyszłości się prawidłowo rozwijała powinien zmierzyć się ze sporządzeniem odpowiedniego biznesplanu. Jego priorytetowym zadaniem jest dostarczenie przedsiębiorcy niezbędnych informacji do podejmowania właściwych decyzji dotyczących rozpoczęcia funkcjonowania firmy. Jak stworzyć biznesplan?

Kiedy wymagany jest biznesplan?

Sporządzenie biznesplanu jest konieczne w sytuacji, kiedy zamierzamy uruchomić działalność gospodarczą, która w pewnym stopniu będzie dofinansowana przez urząd gminy, urząd pracy czy bank.

Stworzenie biznesplanu nigdy nie powinno być postrzegane jako wymóg czysto formalny. Każdy przyszły biznesmen powinien bowiem w pełni zdawać sobie sprawę z tego, że brak rzetelnego biznesplanu jest najprostszą drogą do odniesienia przedsiębiorczej porażki.

Jak sporządzić dobry biznesplan?

Sporządzenie dobrego biznesplanu, który to przyczyni się do poprawnego funkcjonowania firmy oraz jej przetrwania na rynku nie należy do łatwych zadań. Każdy przyszły przedsiębiorca powinien zatem zdawać sobie sprawę z tego, że niezależnie od tego czy tworzy projekt na własne potrzeby, czy też do indywidualnych potrzeb danego podmiotu zewnętrznego, to powinien on być zawsze sporządzony w bardzo przejrzysty oraz w pełni zrozumiały sposób.

Co prawda nie istnieje wzór doskonały, według którego warto stworzyć swój biznesplan, niemniej istnieje kilka standardowych propozycji według których powinien być napisany.

Każdy profesjonalny biznesplan powinien być swego rodzaju streszczeniem tworzonego przedsięwzięcia. Dobrze przygotowany projekt biznesowy powinien zawsze zawierać najistotniejsze informacje z jego poszczególnych części. Powinny w nim znaleźć się następujące informacje:

– jaki jest cel opracowania biznesplanu,
– jaka jest wysokość środków finansowych
– jakie jest przeznaczenie poszczególnych środków finansowych

Ponadto każdy biznesplan powinien zawierać krótki opis produktów, czy usług oraz powinien wyszczególniać rynki bytu z uwzględnieniem korzyści dla poszczególnych klientów.

Biznesplan a charakterystyka przedsiębiorstwa

W każdym projekcie biznesowym powinna znajdować się krótka charakterystyka przedsiębiorstwa. Musi on zatem zawierać informacje takie jak:

– nazwa firmy
– forma prawna przedsiębiorstwa
– przedmiot działalności
– dane teleadresowe

Ponadto powinny w nim być uwzględnione życiorysy właścicieli firmy oraz powinna być zawarta dokładna charakterystyka produktu. W tej kwestii niezwykle ważne są czynniki takie jak: cena oferowanych produktów czy usług, koszt jednostkowy poszczególnych produktów czy usług, cena produktów i usług u konkurencji, oferowane rabaty oraz obecny oraz prognozowany udział w rynku.

Z kolei jeśli chodzi o dystrybucję to biznesplan powinien uwzględniać miedzy innymi:

– strategię sprzedaży
– opis wykorzystywanych kanałów dystrybucji
– wyszczególnienie poszczególnych partnerów handlowych
– oferowane formy płatności

Sporządzenie rzetelnego biznesplanu jest niezwykle istotne, bowiem to od niego w dużym stopniu zależą przyszłe sukcesy firmy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here